Stäng

Trail Running

Går du i tankarna om att börja med traillöpning och inte riktigt vet vart du ska börja? Vill du byta ut de hårda asfalterade vägarna i betongdjungeln mot mjukare underlag bland skog och natur? Då är den här guiden för dig, från kläder och utrustning till små tips om hur du på bästa sätt springer igenom naturen.

VÄLJ RÄTT KLÄDER

Även om shorts och t-shirt verkar räcka långt är det viktigt att komma ihåg den miljö du kommer befinna dig i. Med trail running är de viktigt att vara förberedd med kläder för olika typer av väder, speciellt om du planerar att ta dig upp och springa på bergstoppar där vädret kan slå om fort. Då är det viktigt att ha med sig varma kläder eller åtminstone en vindjacka som skyddar mot blåst och en skvätt regn. Självklart vill man ha en så lätt garderob som möjligt, men tänk då på att ultralätta material ofta har sämre slitstyrka, lyckligtvis med dagens teknologier finns det gott om högpresterande alternativ.

Förslagsvis till sommaren är en bra klädsel för traillöpning ett par shorts, t-shirt, funktionsstrumpor som inte är tillverkade i bomull, keps eller sportsolglasögon för soliga dagar, ultralätt regnjacka eller vindjacka som ett minimum men gärna med ett extra mellanlager för värme, tunna byxor och mössa som du kan ta på dig om det blir kallt.

För kallare väder byter du mot långärmad topp gärna i kombination med en väst, byxor eller tights, löparstrumpor, vind- och vattentät jacka och eventuellt byxor, varmare mellanlager, vantar för att skydda händerna mot kyla och som skydd för när du eventuellt behöver ta emot med händer i branta uppförsbackar och mössa eller buff. Vid val av plagg tänk på att leta efter effektiva funktionsmaterial av lätt och slitstark konstruktion för att de ska hålla längre genom alla taggiga buskar och grenar som sticker ut längst med stigarna.

FÅ MED DIG RÄTT UTRUSTNING

Det är inte bara klädesplagg du behöver tänkta på, trailrunning kan bli ett riktigt äventyr och då finns det fler saker som kan vara bra att ha med sig!

Mobil - en riktigt bra idé att ha med sig, både för att kunna använda GPS om du inte springer med karta och för din egen säkerhet om olyckan skulle vara framme. En bra rutin är att alltid ha någon som vet vart du ska springa och ungefärlig tid du planerar att vara tillbaka, det är förvånansvärt lätt att tappa bort sig på nya platser.

Pannlampa - är nästa pryl på listan, med störts sannolikhet kommer det inte finnas någon belysning där du springer.

Träningsklocka - något som inte är lika nödvändigt men användbart, både för att kunna följa din egna utveckling men också för att använda som GPS eller för att få väderprognoser.

Vätskesystem - att investera i ett vätskesystem är högts rekommenderat, till skillnad från en ryggsäck sitter västar med vätskesystem tätt längst med kroppen och studsar inte från sida till sida när du rör på dig. Västarna är lätta, ventilerande, följsamma och rymmer en hel del vätska samtidigt som de ofta har plats för mer utrustning i extra fickor. För kortare turer kan det räcka fint med ett midjebälte eller handhållna flaskor.

Energi - Må det vara energibars, gel eller drycker, på längre turer är det alltid viktigt att ha med sig extra energi! I och med att det tar längre tid att täcka samma distanser i jämförelse med att springa på raka asfalterade vägar kommer du bränna fler kalorier och i den miljö du springer i kommer det bli svårt att hitta en affär eller kiosk på vägen. Ett vanligt misstag är att vänta för länge med att fylla på med energi, när du väl börjar känna dig trött är det redan för sent, så se till att fylla på med energi innan hungern eller tröttheten slår till. Ha istället som rutin att fylla på med energi varje 20-30 min.

 

VETT OCH ETIKETT PÅ STIGARNA 

Följ principen av ”leave no trace”, dvs lämna inga spår. Allt du tagit med dig ut på löprunda ska också med dig hem. De små förpackningarna runt dina energibars eller gels slinker lätt ur händerna i vinden så håll ett extra öga på dem när du tar en energipåfyllning i farten.

Håll höger och visa företräde, springer du på smala stigar är det oftast lättast för dig till fots att kliva av till sidan och låta cyklar eller barnvagnar passera. Möter du en fotgängare eller likasinnad traillöpare, håll höger.

Självklart är skor den viktigaste utrustningen vid traillöpning, lär mer om att hitta rätt trailskor här. Nu kanske du är redo att ta vidare löpningen från asfalten till stigarna och till nästa nivå? Ta steget och spring på!

NYHETSBREV

Vill du ha våra senaste nyheter och erbjudanden?

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 st 0:-
Till kassan
Fri frakt
14 dagars öppet köp
Trygg och säker betalning